Bojkott

Bestämde mig för att kombinera mina tidigare val. Tog en chokladboll och ett glas Pepsi medan jag läste bloggar för att sedan sätta igång med julklapparna. Efter en timme fick jag bryta då det var hög tid att göra sig färdig för fest. Nu har vi ätit massor med gott och fyllt på med socialt sällskap vilket behövdes efter senaste månadernas sjuka som ofrivilligt gjort oss till några av landets mest asociala människor. Runt niotiden var vi tillbaka hemma. L somnade som en stock efter att ha lekt massor hela kvällen.

Jag fortsatte envist med mina klappar och nu är det klart. Det tar sin lilla tid då man skall ge ting med tanke. Tror det blir bojkott av paketer mellan oss vuxna nästa år. Sedan jag blev "kvinnan i familjen" och därav även någon outsedd projektledare kring traditioner av alla slag har jag insett vilket otroligt arbete det är att uppfylla alla önskemål. Ingen begär egentligen någonting ändå tar jag automatiskt på mig att sköta julstöket och eftersom jag älskar julen borde det egentligen inte orsaka några problem men någonstanns längst vägen tröttnar jag och det roliga försvinner och blir måsten. Nej jag lovar härmed att inte bli en sönderstressad mamma på julafton. Jag vill införa traditioner som gör att julen blir avslappnande och underbar för alla vilket kanske innebär mindre ambitiösa julkort, julpynt som inte kommer upp förrän några dagar efter advent och färre klappar under granen för oss vuxna.

När jag stod där och filosoferade i köket idag kom jag på en kanon ide angående julkalender till L nästa år. Istället för paketer eller godis varje dag tänkte jag göra en kalender med upplevelser som pepparkakebak, paketinslagning, pyssel etc. Det är lätt att glömma att stämningen kring jul inte bara kommer från ting utan de stunder vi skapar. Tid tillsammans med våra barn är inget vi är bortskämda med idag. Tror även att barnen skulle uppskatta en mysig stund tillsammans med mamma och pappa mer än fler leksaker till högen.

Det är en underbar uppgift att vara förälder. Att få skapa sina egna traditioner och bestämma själv över sin familj. Längtar redan till julafton. I år ska jag gå upp tidigt. Tända ljus i hela lägenheten innan jag väcker mina killar. Sedan ska vi äta julfrukost tillsammas länge innan L får öppna ett av sina paketer. Efter det klär vi oss för en promenad i parken där vi matar ankorna och L får leka. Snö står på önskelistan. I sånna fall tar vi med pulka. Efter parken går vi hem för grötlunch innan vi alla vilar tillsammans. Sedan duschar vi och klär oss fina i våra julkläder. När vi är redo bäddar vi ner L i vagnen och rullar till gammelmormor för att fira med släkten. När vi kommer hem nattar vi L och sedan ska vi dricka skumpa!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Låter som att ni kommer få en underbar julafton:-)

jag håller helt med dig jag har så mycke ambitioner o tankar om både det ena o de andra o planerar att skirva rim, slå in fantastiska kreationer med underbart papper osv, men nånstans på vägen tappar man stinget, orken, tiden fattas o tillsist blir de snabbinslagna klappar utan rim......

Kram

2009-12-13 @ 09:15:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0