Galet

Kvart över fem ringde klockan. Kvart i sju promenerade jag iväg till bankomaten för att ta ut pengar till A som fått i uppgift att under dagen ordna de sista inför julen. Gick tillbaka hem och sedan vidare till stationen. Bussen kom i tid och tog som vanligt cirka en timma och en kvart. Jag öppnade själv och där var inget som stämde. Inte blev det lättare då jag var ensam till lunch med jätteköer så långt ögat nådde. Klockan tolv fick jag förstärkning och det behövdes. Vid ett fick jag äntligen rast och sprang förgäves rundor efter något att ta på mig på julafton. Gav upp letandet och kom på den briljanta iden att istället ringa runt och höra efter i butikerna samtidigt som jag fick i mig lite välbehövlig lunch. Sagt och gjort. Jag lyckades lokalisera samma tunika som jag beställde i svart fast i blekrosa på HM i Lund. Ringde A som fick agera bud och har under dagen räddat julen från att sluta i tårar.

Efter lunch återstod fyra timmar av dagen minus en kvart rast. Trött som stryk men bara att ta sig i kragen. Klockan sex stämplade jag ut. Ordnade några små ärenden och galoperade sedan för att hinna med bussen hem men det kom ingen buss så det blev att åka inom Malmö. Klockan nio var jag hemma. Tre timmar efter att jag slutat. Tog en varm dusch och lite att äta innan jag tog tag i tvätten, plockade iordning efter dagen och betalade räkningarna. Det blir vare sig vi vill eller inte totalt köpstopp i januari. Vi som inte skulle köpa några julklappar eller juleting har sakta insett att det blivit en hel del ändå. Måste erkänna att jag inte är överförjust över att vi dragits med i köphysterin även i år samtidigt är det så sällan vi unnar oss något speciellt. För och nackdelar. Som med allt. En sak är dock säker. Vår plånbok är STÄNGD på en lång obegränsad tid. Vi slipade på nyårslöftena häromdagen och en av dem var att vi ska ha köpstopp varannan månad och bara spara. Det är lätt sagt att man ska låta bli att handla men sen kommer det ting vi "behöver" och sedan undrar vi vart alla de där pengarna tog vägen som skulle sitta på banken. Tror det är mycket enklare om man varanann månad ger sig attans på att nu köper vi ingenting och om det är något vi behöver blir det ett mycket eftertäksamt val nästa månad istället.

Nu var det dock inte den aktuella finanskrisen här hemma jag skulle skriva om. Egentligen vet jag inte varför jag envisas med att fortfarande sitta uppe. Det går av sig självt nu skulla man kunna säga. Imorgon är det jobb 11-18 vilket innebär att jag måste sova nu om det ska hinna bli några timmar innan klockan ringer för imorgon ska här städas och ringas ett liiitet samtal innan det är dags att jobba sista dagen innan julafton!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0