JUL

Här hemma brinner massor av ljus. Liam sover gott efter en dag på dagis och en eftermiddag hos farmor och farfar. Själv sitter jag nerbäddad i soffan för att kurera mig från sjukan. Ute blåser storm och A ringde tidigare från jobb för att säga att de var strömlösa i byarna därav lyser extra många ljus här hemma ikväll utifall vi skulle bli utan el men än så länge lyser även ljusslingorna. Kanske är det mysstämningen som gör det eller att jag blev på gott humör när det i eftermiddags damp ner bonuscheckar och rabatter både från HM, Polarn och Pyret och Åhlens i brevlådan. Kanske ett knep för att få oss konsumenter att handla mer nu inför jul men väldigt positivt för en småbarnsfamilj med för tillfället stram ekonomi. Måste erkänna att jag till skillnad från tidigare inte haft något vidare julstämning i år men när jag bläddrade igenom senaste nummret av Lantliv och såg bilderna ovan började det klia i julpyntarfingrarna och ett besök på Åhlens häromdagen fick äntligen den efterlängtade julstämnigen att krypa fram.

En sak med bloggen som jag vet många av er tyckte var inspirerande var då jag visade bilder på ting vi köpt, hur vi gjort om här hemma och vad vi drömmer om att inhandla i framtiden. Tyvärr är situationen sådan idag att vi inte köpt eller gjort något på länge nu. Med en delvis arbetslös och en oviss framtid blir inga pengar över till sådant och även om det är hur kul som helst att inreda etc. måste jag medge att det är nyttigt för oss att inse vad vi egentligen behöver. Idag överkonsumerar vi något otroligt, vi påverkas något enormt av media och jobbar heltid för att kunna handla diverse ting. Detta kommer kanske inte som någon uppenbarelse för någon men jag har på senaste tiden funderat mycket över detta. Kanske införa köpstopp och vinna mer tid tillsammans? Som allting i livet gäller det att finna en balans i detta och ja i år blir balansen att inte mycket nytt kommer inhandlas till jul. Därför hoppas jag att jag kan inspirera er genom att försöka förmedla känslan av vår jul ihopa som familj istället. I slutändan är det allting som betyder något.

Tro nu inte att vi inte ska fira jul här hemma. De ska vi mer än någonsin men det blir med förra årets julpynt, sparsamt med julklappar och kanske om vi får någon krona över som inte ska sparas ett eller annat pyssel för jag skulle inte tacka nej till egensydda julstrumpor, en adventskalender, en liten julgran i trappuppgången med tillhörande zinkhink, julepaketer med vackra papper och en stor julgran som vi samlas kring på julaftonsmorgon. Vad som blir det återstår att se men det viktigaste av allt är att vi får vara tillsammans, skapa våra traditioner kring jul och att vi ska mysa i massor!


Kommentarer
Postat av: Mamma och mormor

Att ha en liten familj och goda vänner är ju det viktigaste kring julen. Att vara tillsammans är ju det som vi ska prioritera och inte stressa runt kring alla måsten om att handla en massa julklappar. Att inte dras med i julhysterin som affärsvärlden lockar oss med på alla möjliga tänkbara sätt. Att istället hitta alternativa sätt att fira jul på tror jag kan vara möjlig om vi bara pratar om det tillsammans. Den bästa julklappen för mig är att jag kommer till er annandagen och får vara tillsammans med mitt barnbarn Liam i flera dagar. Kram Mamma

2009-11-19 @ 10:15:18
Postat av: Nathalie

Du är klok vännen :-) Känner igen det där med att man gärna vill köpa nytt och pynta fint. Med det är ju så dyrt och det är ju inte det som är grejen med jul egentligen! Måste bara säga att jag tycker det är så kul att du börjat blogga igen! Ta hand om dej. Kram Nathalie

2009-11-19 @ 14:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0