Snart tid för tomten

Idag är en dag jag borde stannat i sängen. Humöret INTE på topp men skam den som ger sig. Vilat har jag faktiskt gjort, tvätten är sorterad och struken, hemmet är i ordning plockat, räkningarna snart betalade ( de dras såklart på tisdag ;) ) och jag har tom hunnit måla dörren till badrummet svart. En till burk med färg måste inhandlas. Resultatet blev annorlunda och riktigt snyggt. Fick jag skulle jag göra galna inredingsting i hela lägenheten för jag är trött på att samma ting i tidningar, bloggar och önskar att jag kunde inspiera mer än att inspireras men nu får det vara så länge. Har funderat mycket på senaste över hur mycket vi påverkas av media och kommit fram till att det måste vara galet mycket eftersom det ser likadant ut hemma hos de flesta, vi klär oss i samma trender och köper samma teknik. Har dock inte kommit fram till om jag tycker om att vara en del i detta eller inte?

Imorgon går startskottet för sex dagar på jobb igen. Många helger denna månaden = bra med extra pengar till november och den lönen kommer att behövas. För innan vi hann säga "sommarlov" var det plötsligt snart tid att julpynta här hemma och IKEA har redan fyllt varuhuset med massor av vackra ting.


Letade överallt efter söta julstrumpor förra året men de antingen för dyra eller i hemska tyger. Funderade på att sy själv men så långt kom jag inte.





Fint i trapphuset. Blir lingonkrans till dörren även i år. Hua för kallduschen av barr från den torra kransen vi hade först förra året.


Till en liten som alltid vill vara med i köket.


Till mysfotöljen.


Till sovrummet.

Detta var inte alls bara juleting. Det var så länge sedan jag var i det blå gula varuhuset att jag hunnit samla på mig en del ting som står på shoppinglistan. Dessutom tror jag inte vi kommer handla en massa bara till jul. Har en hel del från tidigare år och så tycker jag det ska vara. Julen ska vara "samma" varje år. Vill att Liam ska minnas precis som jag de där små speciella sakerna som hörde julen till. Som den vit och blå glittriga julgranskulan med  Snövit och de sju dvärgarna, den röda adventesljusstaken som mamma och pappa handlade långt innan bebis kom till världen eller de små polkagrisarna i lera som mamma alltid envisades med att ha i granen för att de påminde om Piff och Puff.

Det är viktigt nu. Att sätta grunden för hur vi vill att julen ska bli. Vi har pratat här hemma och i år drar vi ner på presenter betydligt. Det blir några små ting som L själv önskat i form av bilar och en HÄST (inte en riktig då såklart utan en såndär med pinne och huvud som L vägrade släppa i leksaksbutiken sist. Det gjorde han ioförsig med det gigantiska marsvinet också men det får han inte iallafall. Tror inte Tomten får plats med det i säcken och banne den i släkten som kommer med ett gigantiskt marsvin på julafton!) sen även några små ting som mamma och pappa tycker han behöver. Av släkten önskar vi oss till Liam något litet paket (gärna pussel med runt 30 bitar, böcker (Alfons, Pettson eller Mumin är favoriter) och sedan pengar till sparkontot. Mamman önskar sig bidrag till en cykel och pappan till en TV i sovrummet.

Förra året vart galet mycket paketer som vi öppnade medan Liam roade sig med ett paket. Jag/ vi vill att Liam ska minnas julen som besök på Vellingeblomman ( ett måste för oss julgalna Skåningar), pepparkaksbak och en magisk julafton fylld med mys tillsammans med nära och kära. Klart presenter är en stor sak i de hela men ett paket om dagen fram till julafton blir det inte hemma på våran gata i stan. Tycker det är galet att handla hem massa strunt saker bara för att de ska va ett paket om dagen. Ett annat alternativ är att ge mindre på julafton och dela ut paketen resten av månaden vilket inte stämmer om vi ska slå ut våra fem paket på decembers 24 dagar innan tomten kommer, handla 24 dyra paket kan vi fortsätta drömma om!




Kommentarer
Postat av: Emelie&Hugo + lillan i magen

Å, snart dags för JUL! Jag längtar så... Av många olika anledningar ;-).



Förra året var CRAZY gällande paket till Hugo. Det blev alldeles för mycket. I år kommer vi ta det lugnt med paket, ha mindre folk runt om oss under jul (vi har ju trots allt en bebis då också...) och ha en sådan där jul man vill ha. Jag vill ta det lugnt, softa och bara njuta av juletiden.



Kram på dig, vad duktig du är som fixar hemma!

2010-10-22 @ 07:16:02
Postat av: emelie&hugo + lillan i magen

Är detta i närheten av er kanske? Hade gärna åkt dit, men liiiite vääääl långt för mig haha:

OTT = One Two ten, det är en agentur för många barnklädesmärken tex Molo, Katvig, IdaT, Imps n elfs m.fl.

Gå in på deras hemsida och maila dem om att du vill få mail när de har kollektionsutförsäljningar (www.onetwoten.se/). Utförsäljningarna sker ca 2 gånger per år (Limhamn i Malmö). De har haft utförsäljningar i Stockholm också men vet inte om de fortfarande har de.

2010-10-24 @ 09:00:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0