Blåbärspaj




Är så otroligt sugen på något fantastiskt gott och drömmer mig bort till helgens blåbärspaj. Inte är jag snål heller för här kommer det "hemliga" receptet för en perfekt paus när du som bäst behöver den....

Inköpslista:

Deg...
5 dl vetemjöl
2 dl socker
1 tsk bakpulver
300 gram smör
4 msk vatten

Fyllning...
2 paket bär (blåbär eller andra bär går lika bra)
1 dl socker
1 msk potatismjöl eller "efter behag" som farbror Melker sa.





Blanda vetemjöl, socker och bakpulver.



Dela smöret och lägg dem i mjölblandningen. Mitt knep är att värma smöret lite försiktigt för att degen inte ska bli så svårt att arbeta med.



Slå på vattnet.



Knåda ihop så snabbt du kan.



Lägg en duk över och ställ i kylskåp i 15 minuter.



Under tiden kan du förbereda fyllningen. Bär + socker + potatismjöl.



Låt stå en stund.



Ta ut degen ur kylskåpet och dela på mitten. Den ena delen trycker du ut i formen. Ställ in i ugnen 175 grader i 8 min.



Låt svalna. Här brukar jag även använda mig av en sked för att trycka upp kanterna lite. Häll på bärblandningen.



Kavla sedan ut den andra degdelen. Skär sedan skivor som du placerar kors och tvärs över pajen. Det är inte så svårt som det kan tyckas se ut. Använd mycket mjöl bara.



Cirka 20 minuter till i ugnen på 175 grader. Låt svalna. Vips.

VÄRLDENS GODASTE BLÅBÄRSPAJ!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0