Vecka12

Hemma efter måndag på jobb. Har fått lite mat i magen, duschat varmt och krypit i myskläderna. Varje måndag sedan +:et är lite extra speciel eftersom vi då går in i en ny vecka.

Text från Babycenter med kommentarer från mig i markerad stil.

Nu är du tolv veckor gången (eller gravid i trettonde veckan, om du föredrar att räkna så ). Det betyder att du är i fjärde månaden (början av andra trimestern) och dina hormonstormar borde nu ha börjat lägga sej (Nja inte riiiiktigt kanske!). Förhoppningsvis kommer även illamåendet att minska (Mår enbart illa vid lukt eller tanken på en viss sort mat!). De flesta börjar må bättre vid den här tiden, även om illamående kan återkomma periodvis under hela graviditeten (Nej, snälla kom inte igen!). Din bebis ansikte ser nu mycket mer mänskligt ut. Ögonen sitter närmare varandra och öronen har hamnat på ungefär rätt plats. Den är nu definitivt en liten människa (snarare än ett embryo) och är i en fas då vävnader och inre organ växer fort. Och bebisen kan faktiskt redan suga på tummen därinne.
Graviditeten brukar vara mer njutbar i andra trimestern (fjärde till sjätte månaden) — diverse besvär tenderar att klinga av och risken för missfall minskar kraftigt (Skönt!) . Vi hoppas detta stämmer för dig och kommer att fortsätta finnas här för dig under kommande veckor.

Det sägs att ett gott skratt förlänger livet. Ikväll har vi spätt på vår ålder med en sisådär fem år här hemma.

Barnet har blivit nattat. Mannen slår sig ner i soffan för lite lugn och ro. Kvinnan plockar upp en kasse från Kapphal ur handväskan. Där i gömmer sig en helt perfekt liten tygapa som kvinnan inte kunnat motstå att handla till bebis i magen. 

Mannen: "VAD är det där!?!"
Kvinnan: "En apa"
Mannen: "Vi skulle inte köpa några onödiga ting!"
Kvinnan: "Det är ett fynd!"
Mannen: ?
Kvinnan:" Den kostade bara oss 49,-. "Orginalet" som jag önskat kostar flera hundra."
Mannen: "Jaha!"

Några minuter senare. Kvinnan plockar fram sin kamera. Slår sig ned brevid mannen i soffan. Börjar fota i olika vinklar. Ställer om ljus, inställningar och byter diverse positioner. Efter att antal minuter och försök att fånga apan.

Mannen: "Vad gör du?"
Kvinnan: "Fotar apan!"

Mannen ser skeptisk på medan kvinnan fortsätter försöka få till den där perfekta bilden. Kvinnan laddar in bilderna i datorn. Under tiden bilderna lastas in ser kvinnan runt på andra sidor på internet.

Kvinnan: "Jag har så himla svårt att förstå folk ibland."
Mannen: " Säger du med din APA!"

Okey det kanske var ett sånt där ögonblick som man behövde vara med om för att det skulle vara roligt. Jag har iallafall skrattat mig till tårar. Åt att jag egentligen inte har en enda godtagbar anledning till varför jag köpt apan, envisas med att fota den i tid och otid eller hur jag kan ifrågasätta hur andra faktiskt tänker om ditt eller datt. En av många anledningar till att jag älskar min man. Att han väljer att skratta med mig åt mig. Som tidigare skrivet. "Lotta på Bråkmakaregatan". I ett nötskal.

Får jag lov att presentera...
Snutte apa till Liten i magen från Kapphals Newbie kollektion!


Kommentarer
Postat av: Farmor Gun

ÅHH, VILKEN SÖT LITEN APA, DEN BARA ÄLSKAR MAN JU.

KRAM,KRAM

2011-11-29 @ 07:51:24
Postat av: Martina - Ellas mamma

Jaa, det är verkligen super bra där, och ett lugnt ställe för barnen att kunna slappna av lite extra på efter dagis.

2011-11-29 @ 10:31:52
URL: http://maella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0