Fattas Ord

 
Vi har haft en mysig mini semester i Varberg i ett idyliskt äventyrsland där mannen skjöt luftgevär, L byggde Lego med ett urval ur ett helt rum och jag med Filippan myste med min mamma. Vi serverades "hotellfrukost", mormors bullar till fikat och Dans grillade spett till middag. TACK underbaraste!
 
Idag har jag varit golfänka med båda barnen hemma. Puh. Inte bara är jag ny på att vara ensam med två barn. Nej. Liam har nämligen utvecklat en stor trots jämt mot oss under sommarlovet. Antagligen med lillasysters ankomst som ursprung till alla känslorna. På BVC säger dem att "Få syskon är det största tramaut i livet." och att det är känslor som bara måste få vara. Vår uppgift är att...
Ösa på med ny positiv energi mellan varven ( inte säga duktig utan berömma med ord som kärleksfylld, vacker, mysig osv. göra mysiga ting på tu man hand med både mamma och pappa, att storebror ska känna sig med i att ta hand om lillasyster).
Härda ut konflikten (ett nej är ett nej, men välj era strider, stå på er vid ert beslut, ge er inte in i en massa diskussioner och sitt med i rummet tills barnet lugnat sig).
Spela jämlikt ( Säga högt till bebis att "Nu får du vänta för nu hjälper jag/leker jag med Liam!", inte svika i när ni lovat det äldre syskonen en stund för att de yngre sykonet skriker ( om det inte är högst nödvändigt självklart), gör upp ett klart schema för vem som gör vad med vilket barn hemma och se till att den som har konflikten med barnet slutför detta)
 
MEN allt detta är så svårt.... när vi tillsammans med alla andra tips "i boken" just nu befinner oss i en situation där vår stora älskling inte riktigt har kontroll över sitt jag längre. Det kastas ting, skriks, rivs och bits. De lyssnas inte på nej. Inte heller på Time Out tillsammans med mamma eller pappa. De slängs i dörrar och skriks fula ord. Och kanske värst av allt. En puss på lillasyster blir hård. Det slickas i hela ansiktet. Dras, slits och kastas ting nära, nära. Självklart har vi detta under kontroll. Är i närheten. Men vill inte skärma av honom helt från lillasyster. Kan skriva en oändlighet.
 
Hur jag känner mig som världens sämsta mamma. Dock bara för en stund. När ting fungerar. Vill jag ge mig själv medalj. Imorgon är en annan dag. Då ska vi till BVC med Filippan, jag ska på läkarsamtal och sedan efter lunch hos vännerna i Veberöd rullar vi vidare till landet igen.
 
Lite av vad vi gjort idag. Mellan trotset hann vi faktiskt med en del. Promenad till ICAN för att hämta ut paket och handla fika, vidare till parken för lek, hem för lunch, sedan har vi spelat spel, sett på film, ritat och byggt Lego tills A kom hem med färdigmat. Ikväll har jag rensat i källaren (vart tvungen att gå ifrån en stund), klistrat bilder i barnens album och redigerat bilder!) Filippan hon är mest sovit MEN vi hann med en liten stund i nya babygymmet.
 
 
Aktivitetsbåge från Jollyroom.
 
 
Söta små djur. Och så är den tyst. Vår Fisher Price låter så otroligt ensidigt och mycket. Som att det inte är tillräckligt med ljud här hemma.
 
 
Mamman gillar den söta designen.
 
 
De där leendena.
 
 
Ooo.
 
 
Fokus.
 
 
Hej Mamman Min!
 
 
Lektäcket som jag sydde av tyg från Panduo Hobby när jag var gravid.
 
Allt detta min variant på ett lekgym som tar stor plats på våra få kvadrat och kanske inte alltid faller mamman i färg- och form!
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie med Hugo&vilma

Oj, oj oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Och tack för att du skriver om det. Hugo trotsar till tusen just nu. På det börjar Vilma hamna i ngn form av trots/utveckling. Kul.

Igår åkte jag buss med dem, Vilma får hysteriska utbrott. Hugo skötte sig ändå hyffsat. Tack å lov.

Hugo slänger ur sig ord som "du tycker jag är ful", "pappa tycker jag är dum" etc. Jag ser hur hela han skakar av ilska.... Inte lätt att vara mamma då (eller pappa). Jag vill ha handfasta råd - hur gör jag i praktiken? Time-out? Shit vad svårt det är...

Kram på dig!

2012-08-06 @ 07:20:29
Postat av: Josh Hutcherson fansite

fina bilder :D

2012-08-06 @ 11:27:39
URL: http://thejoshhutcherson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0