Solsidan

Efter ett besök hos underbaraste Linn och lilla Leia i torsdags packade vi in våra saker i bilen och målet var en lång helg på landet. Solen sken och termometern visade 20 grader plus. Helt plöstligt befann vi oss mitt i sommaren.

Efter en extra lång resa på grund av stillastående bilkö kom vi fram till landet. Efter storhandling på ICA i Kristianstad spenderade vi eftermiddagen på tomten.

Påskharen var tidig med ägg och presenter från mormor i Stockholm. L vart så glad när han såg ägget att allting for ut på marken. Sedan sparkades det boll och blåstes såpbubblor tills luften gått ur och såpan runnit ut på gräsmattan. Till middag som självklart bestod av grillat gjorde farmor, farfar och bröderna oss sällskap.

Fredagen fick jag och mannen lite egentid. Vi åkte på en liten tur för att leta skor men kom endast hem med mat och vimpel till flaggstången. Klädbutikerna var stängde men vad gjorde de när vi fick tre timmar för bara oss. Hålla handen är en lyxvara för småbarnsföräldrar. Eftermiddagen spenderades hemma i huset med upptäcktsfärder i skogen där vi såg både harar, rådjur och olika fåglar som jag inte ska ge mig in på att skriva vid namn. Kameran fick vila men jag tror det räcker med de övriga 150 bilderna som klickades denna helg.

På lördagen var dagen med stort D. Den dagen som vi pratar med L om länge. Det var tid att lämna sina nappar och nappflaskor till påskharen. Här en sista snutt.

Liten plockar noga ner alla nappar och flaskor i påsen.

Det var noga vart påsen skulle stå.

Tyckte jag var pedagogisk med vårt "ta farväl av napparna" eftersom vi pratat om det en tid, gett det ett syfte och att L själv fick "ta beslutet". Till sist säger jag att nu Liam får du säga hej då till napparna och flaskorna för nu kommer de inte tillbaka mer varpå Liam utbrister "Hej då napparna vi ses IMORGON!"

I väntan på påskharen tog vi återigen en tur till staden. Denna gång med öppna butiker. A fann äntligen sina efterlängtade Lacoste skor. Dessutom blev det ny pyjamas till liten och sommarstrumpor till mannen. Efter lite shopping krävdes ny energi och vi rullade vidare mot Åhus och glassbåten.

Liam spanar efter hajar.

En liten treåring med alldeles för stor glass. Jordgubb, choklad, hallon och päron plus strössel skulle det vara. Även om vi visste att inte ens en tredjedel skulle gå ner i lilla magen kunde vi inte låta bli att skämma bort vår skatt.

Efter glassbåten möte vi upp resterande del av familjen för påskmiddag på restaurang och efter det ett besök på stranden.

Liten som lovar att inte bli blöt om fötterna.

Nära ögat.

Snart kan vi bada på riktigt.

Tänk att de är mina.

När vi kom hem hade påskharen varit på besök.

En överlycklig L.

DVD film med dinosaurierna i "Landet för länge sedan!"

Schleich lada och Lego Duplo brandbil.

Ägg med godis såklart.

Kvällen spenderades i köket med kex, ost och vin. Dessutom fick L ytterligare ett påskägg från farmor och farfar. Kanske var det allt socker som fick L att var uppe länge denna lördag. Roligt hade vi iallafall. Plötsligt var hela familjen på väg till Kristianstad med tåget. Ja, inte ett riktigt tåg utan ett skapat med köksstolar. Som vi skrattade där vi satt alle man på rad med Liam som lokförare.

Söndagen startade med en liiiten chokladkanin.

Sedan fick geten lite mat också.

På söndagen besökte vi Kivik.

Åt lite mer glass.

Tittade efter fiskar.

Klättarde i träd.

Blev även lek i parken, en kort konstrunda och en titt i Outleten.

Ännu var dagen ung och vi ville inte hem riktigt ännu så vi tog en tur till Haväng.

Jag låg i älsklingens knä medan han pillade mig i håret. Solen sken och liam kastade sten i vattnet. Lycka.

När vi kom hem tog vi tag i lite trädgårdssysslor.

Världens underbaraste A skruvade samman en av Ls påskpresenter.

Helgen avslutade med en påsktårta i solen innan jag for tillbaka till staden tillsammans med farmor för att återvända till vardagen. Killarna stannade dock en extra dag för att njuta ledig tid.

Denna helg kunde inte blivit bättre. Vi är så otroligt lyckligt lottade som får ta del av denna fantastiska plats där vi bara kan få vara VI!