FrågeTecken

Många av er frågar. Jag vill gärna dela. Men kan inte med att förklara ord i text. Även om det inte är med mening. Blir ofta privat. Jag försöker ge er en del av mig. Av mitt. Av vårt. Och jag har valt det positiva till er. Jag är en öppenhjärtlig person. Och jag hoppas det syns i det jag skriver. Att ni förstår att detta inte är det hela. Att det finns mer av min dag än det som jag väljer att skriva om här. Älskar att öppna. Läsa era varma kommentarer och
önskar att jag kunde ta en fika med er alla. Förklara. Men för att stilla ert värsta nyfikenhet...

1, Varför blir det planerat kejsarsnitt?
Förlossningen med Liam var utdragen, smärtsam och slutade i urakut kejsarsnitt. Jag blev körd till operation och sövd. Mannen var kvar i förlossningsrummet utan att veta vad som skedde med oss. Vi hann inte med att ta farväl. Jag bad att vi skulle få leva. När jag vaknade upp var jag ensam. Efter en stund meddelades jag att mina två väntade på mig på BB. Vi hade överlevt. Första tiden av min föräldraledighet var turbulent. När jag landat i vardagen igen. Kom känslorna över mig. Utan att gå in på detaljer. Jag drabbades av en förlossningsdepression. Det har tagit år av terapi att bearbeta den där natten. När jag trodde jag förlorat allt. Denna gång vill vi båda vara med när vi blir föräldrar. Vi vill under alla omständigheter undvika att jag blir sövd ytterligare en gång. Eller att dessa känslor blomstrar. Vi vill vara där när vår lilla flicka föds.

2, Varför är du sjukskriven?
Jag har fått så otroligt fin hjälp under åren med allt som rör mina känslor. Det har fått mig att utvecklas och bli till den jag är idag. Dock vill jag inte "sticka under stol" med att jag varit otroligt ond mot mig själv. Jag har presterar på jobb, som mamma, som fru, som dotter och som vän men mitt i det hela glömt av att ingenting fungerar om inte jag gör det. Jag har fyllt min kropp med tabletter för att orka med. Nån gång tar det stopp. När jag blev gravid hade jag kännt mig stark länge men med månaderna kom känslorna över det som komma skall. Ett litet tecken innefrån att det är tid att börja vårda.

Idag är jag delvis sjukskriven för att jag äter mediciner mot bland annat illamående som gör mig väldigt trött. Utöver detta behöver jag tid för att bearbeta mina känslor som kommer med en ny graviditet för att motverka att även denna första tid som förälder inte ska bli som förväntat. För att fatta mig kort finns det helt enkelt inget utrymme för mig att arbeta om jag ska finna ork att ta hand om mig själv och vår familj. Jag är "en typisk duktig" flicka som gör allt i 110% tills det inte finns något kvar av mig längre. Nu lyssnar jag till läkarna som säger vila, motionera och sov. Det har tagit sin tid. Att finna ro i detta. Men det ger resultat. Och vi är så lyckliga att Filippa kommer ut till en "utvildad" ny familj.



När jag väntade L var jag "först ut" som mamma. Därav är det extra viktigt för mig att vårda om andra blivande mamas. Att tala om det där som ingen berättar. Som att bröstvårtorna blöder efter de första dagarna av amning. Tips och Trix. Handla med denna bröstvårtskräm till BB. Ingen annan.

Glöm inte heller bort. Att fråga eller tipsa. Det glädjer mig.

Nu hoppas jag att ni förstår lite bättre. Detta är inget jag vill dölja på något vis. Men för mig är det inte helt naturligt att potionera ut sina känslor och sitt innersta i cyberrymden. Dock vill jag ge er svar. När ni frågar. Inte hymla. Och kanske göra det lite mer förståligt. Att graviditeter, förlossningar och första tiden med bebis inte är helt smärtfritt. Att det finns HJÄLP att få. Underbara fina människor med erfarnhet som lyssnar och hjälper. 8-15% i Sverige idag drabbas av förlossningsdepression. Jag var en av dem!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Låter som en klok strategi att du fokuserar på att hitta orken och bearbeta.



Ta hand om dig!



PS Jag har fött mina barn med planerade snitt så om du skulle ha någon fråga så svarar jag gärna.

2012-03-22 @ 01:08:58
Postat av: Ulrika

Stackare! Vad jobbigt för dig!

Jag fick oxå ett akut snitt men jag var iallafall vaken!

Jag trodde att första tiden var helt underbar,men jag var såå osäker som mamma! Jag vågade knappt gå ut med han! Jag fick en chock! Tur min kille var hemma en månad med oss och inte 10 dgr då hade jag blivit knäpp:) så nu hoppas jag att jag kan njuta mer av denna lille kille som tittar ut i juli:)

Hoppas att allt går enligt planerna för er!!!



Så fin tröja du har på dig! Var har du köpt den???

Du har så bra smak!!

Kram U.

2012-03-22 @ 07:20:59
Postat av: Jenny N

Det är inte lätt de där med hur mycket man ska blotta sig o inte. Testar på bloggvärlden själv nu o ja vart går gränsen...

Man får skriva till den gränsa man känner e ok o vill nån fråga mer e de ok, men de får kanske inga svar;-)

Gillar ditt tänk m "först ut som mama" precis så har jag oxå kännt:-) Likaså med mjölkproteinallergin, vet inte hur många frågor jag fått o hur många jag hjälpt när de skullat testa sån kost på sina barn men bara blir utskickade från läakren m orden , kör mjölkfritt 2 veckor. JA men va innehåller mjölk liksom.....

Tycker du skriver underbart men de vet du redan att jag tycker:-) Längtar till fika:-) Kram

2012-03-22 @ 08:11:03
Postat av: Cissi

Hoppas du får må bättre efter denna graviditet. Det är nog så mycket med att få en bebis och allt det för med sig. Vila och må gott i vårvädret!! Hoppas ni får ett (eller var det tre?!) toppenkalas för Liam och hälsa Gittan. Kram

2012-03-22 @ 11:12:49
URL: http://minatvasmatroll.blogspot.com
Postat av: Emelie med Hugo&Vilma

Jag vet nog det mesta av detta, fint att du väljer att skriva om det här. Som du vet så drabbades jag också av depression och har haft väldigt jobbigt de första månaderna med (båda) barnen.



Hoppas ni får en bra start denna gång. Med lilla F, och med storebror L.



Du är fantastiskt!

2012-03-22 @ 14:31:31
Postat av: Ruth

Hej!!



Hittade nyss hit av en slump och jag måste bara säga ojjjj vad skönt(för mig) att se och höra att det finns andra som drabbats av förlossningsdepression. Jag går igenom detta just nu och det hade jag aldrig i min vildaste fantasi förväntar mig att få! Jag som längtat så efter detta barn, kan man inte bara få vara lycklig då? Jag känner så väl igen mig i det där med att vara "en duktig tjej". Hoppas du får en bättre tid med din tvåa än din etta:-) kram

2012-03-27 @ 08:33:24
URL: http://minipartoft.blogg.se/
Postat av: karolinajonsson

Sugen på att tävla? :D



Veckans blogg;

http://jonssonsfoton.blogg.se/2012/march/veckans-blogg-ny-omgang-3.html#comment

Vinn örhängen;

http://jonssonsfoton.blogg.se/2012/march/vinn-ett-par-orhangen.html#comment



Vinn halsband från Josign;

http://jonssonsfoton.blogg.se/2012/march/vinn-halsband-fran-josign.html#comment



Vinn armband med guldiga detaljer;

http://jonssonsfoton.blogg.se/2012/march/vinn-armband-med-guldiga-detaljer.html#comment



Vinn ett valfritt iphoneskal;

http://jonssonsfoton.blogg.se/2011/december/utkast-dec-12-2011.html#comment



Eller varför inte ta en titt på min bloppis?

http://jonssonsfoton.blogg.se/category/bloppis.html



WOOPWOOP, ha det så bra! Och sorry om du inte gillar reklam ;*

2012-03-27 @ 09:53:41
URL: http://jonssonsfoton.blogg.se/
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE ♥

Kikar in och önskar dig en fin tisdag!



Och glöm inte att du varje dag kan klicka mig uppåt på prispallen i tävlingen hos studeravidare.se, det enda som krävs är ett klick på länken: http://www.studeravidare.se/bloggc?id=q9i5j0o0hgj&sv

2012-03-27 @ 09:54:05
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: XTIO /Andreas Söderberg

hejsan, du kanske aldrig har hört talas om att du kan dela din blogg på facebook? Men nu är det möjligt. :) Gruppen är till för dig som vill ha fler läsare.



Jag själv har tjänat 200 läsare på en vecka bara. Så gör samma sak du, bli medlem och LÄNKA OCH SPRID.

http://www.facebook.com/groups/260436840706141/

Postat av: yasmine modell mamma och fru

Allt bra denna soliga tisdag?

♥KRAM♥

2012-03-27 @ 15:25:14
URL: http://yasminegill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0