Totalt Ointressant Anteckningar För Egen Del

Idag var dagen jag trodde jag skulle få svar på vissa ting. Men nu sitter jag här. Som ett ÄNNU större frågetecken än vad jag var innan. Det har ju varit väldigt oklart allt kring min hörselnedsättning och infektion. Förhoppningsvis skulle röntgen ge svar. Läkarna trodde att min hörselnedsättning på höger öra  berode på ett fel på trumhinnan som gör att trumhinnan tryckts in i mellanörat . Detta skapar lätt infektioner (som så varit) och skulle kunna komma att trycka mot hjärnan. Det hade man vad jag förstått kunnat operera bort och min hörsel hade förhoppningsvis blivit väsentligt mycket bättre. Nu visade röntgen att detta fel finns men inte i den utsträckningen som de först trodde. Eventuellt ska jag ändå operera trumhinnan samt bihålerna bakom öronen men inte för att förbättra hörseln utan i sådanna fall enbart för att motverka infektioner. Istället har jag tydligen en ovanlig åkomma som heter något som ännu inte nämnts i namn. Läkarna tror att hörselnedsättningen på bägge mina öron beror på att jag har för lite ben mellan mellanörat/innerörat och hjärnan. Detta gör (i väldigt förenklat text) att ljudet inte kommer fram som det ska till snäckan och inte vidare in till hjärnan i rätt ordning. Detta kan skapa yrsel (som jag så haft), hörselnedsättning och biverkningar som huvudvärk etc. Detta är tydligen inte något som är enkelt att operera och en operation har tydligen bara gjorts i extrema fall där patienter inte kunnat leva med sin svåra yrsel. I dessa fall har man gått in och lyft hjärnan för att lägga plattor mellan denna och örats inre delar. Låter mindre trevligt tycker jag som är glad att detta högst troligen inte kommer att göras i mitt fall. Läkarna väger ju alltid för och nackdelar. Jo tack. Jag blir hellre döv på heltid än tar riskerna kring en hjärnoperation. Om hörapparat hjälper? Ytterst sällsamt men kanske om en ledande skruv opereras in som leder ljudet rätt. Om  hörseln blir sämre? Vet ej. Nästa steg? Balansundersökning som jag gogglat och tror heter hjärnstamsaudiogram. Remiss skickad. När? Ingen vet. Högst troligen. Blir det alltså som jag uppfattat det. Op på höger öra för att motverka vidare infektion samt att trumhinnan trycker mot hjärnan. Och sedan kommer jag antagligen få leva med en grav hörselnedsättning som inte hjälper med hörapparat. Punkt. Eller inte. För ingen vill ge några klara besked. O min läkare. Som är super snäll och jätte jätte duktig. Jag grät inte ens idag. Skulle diskutera detta med sina kollegor. Jag är tydligen ett mycket ovanligt fall. Jo jag tackar jag. Även om jag dock hade varit unik i en helt annan situation.
 
 

Kommentarer
Postat av: jenny n

Kram!! Vi får höras av en dag!! Kramis

2014-01-13 @ 22:09:17
Postat av: Mathilda

Kram till dig! Jobbigt med så ovissa besked kring hörsel etc. Hoppas än dock på något slags mirakel så att du iaf får bli kvar med din hörsel till största del. Även om mycket redan är, om jag nu förstått det rätt, borta. Som sagt; KRAM till dig!

2014-01-15 @ 08:21:39
URL: http://mammamix.se
Postat av: Eva-Maria

Kämpa på fina du! Tänker på dig och hoppas att du får ett besked/diagnos snart, att sväva i ovisshet är inte alls kul på något på plan. KRAM

2014-01-23 @ 11:04:12
URL: http://evamariasoderberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0